יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

מה הסיבה לקיומך?

כל המוצרים בקטגוריה נתונה דומים זה לזה על פי רוב בצורתם ובתוכנם. גם יתרון תחרותי פונקציונלי חסר תקדים היום ישוכפל תוך יומיים בידי מתחרה זריז או עשרה.

כל המותגים בקטגוריה נתונה דומים זה לזה בצורתם ובתוכנם. גם יתרון תחרותי תדמיתי מבריק היום ישוכפל תוך דקותיים בידי מתחרה זריז או שניים.

כל הפרסומות וצורות התקשורת השיווקית בכל המדיות בקטגוריה נתונה, דומות זו לזו על פי רוב בצורתן ובתוכנן. אין יתרון בר קיימא לאחת על השנייה שכן כולן בוחרות לחקות אחת את השנייה בתובנות שיווקיות/אנושיות/חברתיות/תרבותיות בשקל תשעים, שהושגו באותן קבוצות מיקוד. וכולן נורא יפות או מצחיקות. שכחתי.

כל הצרכנים דומים? לא יודע. לרוב נראה שכן (לפי תוצאות קבוצות המיקוד) ולפעמים מסתבר שלא וטוב שכך.

וכל הבני האדם דומים? לא. מתחת למעטה הצרכנים ומסתתרים בני אדם ששואלים את עצמם בכל יום, (באופן מודע או תת מודע) למה הם פה. מה המטרה? מה התפקיד שלי? מה זה החיים האלה? לאן כל זה הולך?  בצרפתית קוראים לזה Raison d'être כלומר, הסיבה לקיום.

וכל אחד מצא, מוצא או ימצא את התשובה הייחודית לו. התשובה שאין אפשרות לחקות אותה כמו טביעת אצבע. הסיבה לו או לה.

עמוק,  אה?

והנה התובנה שלי בשקל תשעים. חברה או מותג שחפצים לשרוד את הצונמי החברתי והצרכני המתחולל ועוד יתחולל במקומותינו ראוי שיפסיקו לחקות אחד את השני במהלכים אופנתיים ( שם קוד ל״בוא נעשה משהו במדיה חברתית כי זה מה שהולך היום כי כולם שם ובכלל, בוא נתרום לקהילה כי זה הכי מגניב ויגרום לנו להיראות מה זה אנושיים) ויביטו פנימה לתוך נשמתם או ילכו לשורשיהם (מייסד החברה) ויחפשו את הגביע הקדוש שלהם, את ה- Raison d'être שלהם. ולא. כסף זו לא מילה גסה אבל כרגע היא מדורגת במקום השלישי מלמטה בסיבות לקיומך.

יותר חשוב שארגון, חברה ומותג ידעו לפרט לעצמם מדוע הם קיימים במובן החברתי והתרבותי. מה התועלת שבקיומם? מה הבשורה שהם מביאים עימם לתרבות בה הם חיים? איך הום תורמים לה? איך עובדת קיומם משנה את המציאות לטובה? מה התפקיד שלהם בתרבות ובחברה שהם חלק ממנה.

בני אדם הבינו כבר מזמן שהם חלק ממשהו גדול מהם ושכל אחד מאיתנו ממלא איזה תפקיד במשהו הגדול הזה. דתות בנויות על זה, סרטים בנויים על זה. החיים בנויים על זה.

הגיע הזמן שארגונים, חברות ענק ואפילו עסקים קטנים, יבינו את זה ויחשבו כמו בני אדם. וימצאו את הסיבה לקיומם (ואני לא מדבר על בליל המילים היפות שכתובות בסעיף "אודותינו" באתר האינטרנט. אני מדבר על אמת פנימית שמנוסחת במילים של אנשים כמו בוב דילן או מאיר אריאל.


אולי אז נאמין להם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה